Training Waarderingskader in de vingers

Waarderingskader in de vingers

Het gaat niet om hoe het moet, maar om waarom je het niet doet

Onderwijsmensen praten graag over het onderwijs. Ze zijn gedreven en hebben hun ideeën over hoe goed onderwijs eruit ziet. In teams worden daar soms ook mooie gesprekken over gevoerd… om vervolgens toch vaak terug te vallen op de eigen inzichten. Veel gesprekken worden hierdoor geen gezamenlijke praktijk.

 In het onderwijs heeft iedereen zijn visie op kwaliteit 

Met je team echt in gesprek zijn over onderwijskwaliteit is zo waardevol. Zulke gesprekken hebben de volgende dag al impact op het onderwijs in alle groepen. Gesprekken vanuit een open, eerlijke en nieuwsgierige houding. Hierdoor ontstaan contactmomenten waarin ‘mijn overtuiging’ overgaat in ‘onze visie’. Vergaderingen waarin collega’s de ruimte ervaren om als professionals constructief-kritisch te zijn naar elkaars inbreng. Gesprekken vanuit een eenduidig beeld van onderwijskwaliteit: het waarderingskader.

Wij helpen jou richting te geven aan de kwaliteitsontwikkeling met je team

Arjo de GrootMarco König en Jelle Admiraal hebben de handen ineen geslagen. Wij geloven in scholen waar onderwijskwaliteit leeft in alle groepen. We maken ons sterk voor scholen waar ieder kind goed les krijgt. Jij geeft richting aan de kwaliteitsontwikkeling met je team en wij helpen je daarbij. Wij hebben een spel ontwikkeld om het waarderingskader impact te geven binnen het onderwijs: Waarderingskader in de vingers.

Ook het ‘Waarderingskader in de vingers’?

Daarvoor is de training Waarderingskader in de vingers. Vanuit vijf perspectieven – leerlingen, ambitie, kwaliteit, relaties en verbinding – bieden we een uitdagende en concrete dag aan. Deze dag is bestemd voor kwaliteitsmedewerkers, directeuren, teamleiders, intern begeleiders en rectoren in het PO, VO en (V)SO.

Deze dag geeft je een nieuwe mindset rond onderwijskwaliteit, waarderingskader en teamfunctioneren.

  1. Jij hebt hierdoor inzicht in de opzet en de inhoud van het waarderingskader.
  2. Vanuit deze vijf perspectieven kun jij naar het waarderingskader kijken: leerlingen, ambities, kwaliteit, relaties en verbinding.
  3. Je kunt verschillende werkvormen hanteren om in gesprek te gaan met je team.
  4. Jij hebt meerdere tools om samen te bouwen aan kwaliteit, waaronder ons spel.

Opbrengst

Aan het eind ben je in staat om het waarderingskader als middel in te zetten in de kwaliteitsontwikkeling. Hiermee heb je dus ook letterlijk het waarderingskader in handen door het prachtige spel dat je ontvangt. Hierin zitten alle onderdelen van het waarderingskader en de verschillende werkvormen, zodat je direct aan de slag kunt. We hebben in het spel rekening gehouden met de sectoren PO, VO en (V)SO. Inmiddels is de training met succes doorlopen door deelnemers uit alle sectoren.

Zij zijn al geïnspireerd

Wat anderen van ons vinden

  Henri Verheij

Een heldere praktische training over het waarderingskader. Het zet je op scherp, laat je reflecteren en levert je concrete en bruikbare handvatten voor jouw school. Prachtige materialen meegeleverd. Aanrader!!

Henri Verheij (interim directeur PO)

Loes Post

Deze training was een van de meest waardevolle trainingen die ik heb bijgewoond sinds ik werk in het onderwijs. Hoe vaak ik mensen tegen kom in het onderwijs die geen tot weinig zicht hebben op het waarderingskader, vind ik verbazingwekkend. Deze training raad ik dan ook iedereen aan, omdat het een fijne, leuke manier is om hier meer over te weten te komen. Het spel wat je meekrijgt is heel veelzijdig en biedt de mogelijkheid om ook anderen in dit onderwerp te enthousiasmeren. De training zelf was goed verzorgd en geregeld; een echte meerwaarde!

Loes Post (Teamleider PC Hoofdcollege- MAVO)

Rene van Eijk

Ik heb in de loop der jaren veel cursussen en 'eendaagsen' mogen volgen en vaak kwam ik erachter dat de kwaliteit te wensen overliet. Deze dag echter niet: kwaliteit over kwaliteit, beter kan je het niet hebben.

Rene van Eijk (interim directeur)

Angele van der Star Een super praktische training om vanuit spelvorm met je team of bestuurder, optimaal te (leren) communiceren over de eigen schoolse onderwijskwaliteit. De training en het spel bieden een handvat om inhoudelijk kennis te nemen van het onderwijsinspectiekader en geven je tegelijkertijd zicht op de stand van zaken van de onderwijskwaliteit van je school. Blinde vlekken worden zichtbaar waardoor je gezamenlijk de dialoog kunt voeren over de gewenste kwaliteitsontwikkeling en het effect daarvan op de leerlingen.


Angele van der Star (interim directeur/ bestuurder)